ERP (Enterprise Resource Planning) to systemy stworzone z myślą o efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem i jego zasobami, danymi oraz procesami biznesowymi. Ta grupa systemów informatycznych jest szersza niż np. CRM (ang. Customer Relationship Management), który zawiera bazę klientów i dane o interakcji z klientem.
Co wchodzi w skład ERP
System zarządzania zasobami przedsiębiorstwa składa się z modułów, z których każdy odpowiada za określone procesy w firmie i może uzupełniać inne. Standardowy system ERP może zawierać różne moduły. Przykładowo, nasze rozwiązania obejmują:
CRM:
- zbieranie i analiza informacji o klientach;
- budowanie systemów omnichannel;
- systemy analizy zachowań klientów pomagające menedżerom w pracy z klientami; wskazówki i rekomendacje dla menadżerów produktów i usług;
- automatyczne wysyłanie ofert i prognozowanie prawdopodobieństwa transakcji;
zarządzanie zakupami i sprzedażą, praca z przetargami:
- integracja z Portalem Zamówień Publicznych;
- śledzenie kluczowych dat przetargów;
- pozyskiwanie informacji i automatyczne uzupełnianie systemu;
obieg dokumentów:
- automatyczne numerowanie i rozliczanie dokumentów;
- przechowywanie zeskanowanych kopii w jednolitym rejestrze;
- integracja z 1C;
- wprowadzenie podpisu cyfrowego;
- budowanie procesów zatwierdzania dokumentów w zależności od warunków transakcji;
zarządzanie zasobami ludzkimi:
- moduły do tworzenia indywidualnych planów pracy, naliczania premii w zależności od współczynników;
- moduły do dystrybucji aplikacji w zależności od priorytetu i obciążenia pracowników;
- moduły do współpracy z wykonawcami zewnętrznymi, umożliwiające załączenie wyniku pracy w pliku, akceptację lub odrzucenie pracy oraz ustalenie płatności;
- systemy prognostyczne, które pozwalają zidentyfikować określone ryzyka.

W zależności od potrzeb firmy, ERP może zawierać taki lub inny zestaw modułów do zarządzania wszystkimi wewnętrznymi procesami biznesowymi.
Rodzaje ERP-ów
Systemy zarządzania przedsiębiorstwem można podzielić według różnych kryteriów, poniżej przedstawiono najbardziej znane grupy rozwiązań:
- Złożony ERP (na przykład Oracle, Microsoft, SAP). Są to uniwersalne, gotowe systemy, które można dostosować do niemal każdego biznesu. Z reguły korzystają z nich duże firmy, jednak integracja jest dość kosztowna i może zająć ponad rok.
- Specjalistyczny system ERP. Zaprojektowane dla konkretnego obszaru biznesowego - na przykład medycyny, handlu detalicznego, transportu pasażerskiego itp.
- Modułowy ERP. Można w nich łączyć moduły kilku producentów, instalowane w różnym czasie i integrowane ze sobą. Integracja takich rozwiązań często pozwala firmie zaoszczędzić pieniądze, dlatego jest odpowiednia dla małych firm.
Kiedy potrzebny jest system ERP?
Potrzebę systemu zarządzania przedsiębiorstwem można z reguły ocenić na podstawie następujących kryteriów:
- Spada wydajność i produktywność pracy.
- Pracownicy spędzają dużo czasu na wykonywaniu zadań, które można zautomatyzować.
- Procesy biznesowe firmy wymagają udziału specjalistów z różnych działów lub komórek, integracji z istniejącymi systemami informatycznymi.
- Menedżer nie ma wystarczających środków kontroli, planowania i alokacji zasobów.
Rozwiązania informatyczne pozwalają uprościć i zautomatyzować każde zadanie, natomiast na początku tworzenia systemu ERP ważne jest jasne określenie jego zadań.